Wat zijn de noden van bestuursvrijwilligers in sociaal-culturele volwassenenverenigingen? Joris Piot, praktijkonderzoeker aan Sociale School Heverlee, vroeg het ‘dé vrijwilligers’ op de man af. Om de resultaten van zijn onderzoek uit de doeken te doen, gebruikt hij het PPP-model.
PPP-model als theoretisch kader
Het PPP-model is een interessante bril om te kijken naar wat er in een afdeling of groep gebeurt. Gebaseerd op het model van Hovelynck spreken we over de 3 P’s: ‘Product’, ‘People’ en ‘Procedure’. Dit zijn de 3 bijdragen om tot een goede activiteit te komen.
Bekijk het filmpje
In dit filmpje legt Joris Piot uit wat de 3 P’s betekenen.
Product
Als je een activiteit wil organiseren, denk je na over welk resultaat je wil én op welke manier je het aanpakt.
Product staat voor ‘resultaat’ en ‘techniek’:
- Resultaat: als we ergens naartoe werken, wat is dan onze doelstelling? Hoe moet alles eruit zien? Welke kwaliteit willen we? En hoe volhardend zijn we?
- Techniek: als we ergens naartoe werken, wat is dan onze aanpak, hoe doen we dat dan?
Resultaat en techniek staan altijd in relatie met het feit dat we dat met mensen doen. En dat is de P van People.
People
Als je een activiteit wil organiseren, denk je na over hoe je kan afstemmen op alle mensen, alle vrijwilligers.
People staat voor het feit dat we werken met mensen en we hun inzet en betrokkenheid nodig hebben. Het gaat over de interactie tussen mensen, de samenwerking, de relatie tussen mensen. De vraag is: hoe houden we mensen betrokken, hoe krijg en hou je iederéén aan boord? En hoe reageren mensen? Dat zien we in ‘gedrag’ en ‘beweegreden’:
- Gedrag: welk gedrag vertonen de mensen in de afdeling? Wie neemt veel het woord en wie weinig, wie neemt initiatief, wie neemt de leiding?
- Beweegreden: wat is de motivatie van mensen? Waarom doet iemand vrijwilligerswerk, waarom willen mensen dat de activiteit lukt, waarom was iemand niet aanwezig op een vergadering?
Organisaties zijn altijd op zoek naar een evenwicht tussen langs de ene kant ‘product’ en langs de andere kant ‘people’. Dat is een vermoeiende zoektocht. Op een gegeven moment heeft een organisatie nood aan structuur en afspraken. Dat is de P van Procedure.
Procedure
Als je een activiteit wil organiseren, denk je na over hoe je met elkaar praat en hoe je beslissingen neemt.
Het samenspel tussen Product en People wordt meestal vastgelegd in een formele werkorganisatie, de Procedures. Het is de manier waarop je werk (product) organiseert. Dit gaat over ‘structuur’, ‘rollen’ en ‘regels’:
- Structuur: hoe praten we met elkaar? Hoe nemen we beslissingen? Bijvoorbeeld: slechts enkele personen van de groep kunnen beslissingen nemen (bijvoorbeeld enkel het bestuur), of bijvoorbeeld een zelfsturend team.
- Rollen: we geven mensen een verantwoordelijkheid, een mandaat. Bijvoorbeeld: een voorzitter die leiding neemt. Of bijvoorbeeld een coach, die oog heeft voor alle vrijwilligers en hen betrokken houdt.
- Regels: dat zie je in het huishoudelijk reglement van een afdeling, bijvoorbeeld: hoe wordt iemand gekozen, welk gedrag mag en welk gedrag mag niet?
Meer lezen: Je kan het PPP-model toepassen op een afdeling, op een vereniging en op een afdelingsbegeleider.