Afdelingen begeleiden

  • Start
  • Levensfasentest
  • Meer weten
    • PPP-model
    • Levensfasenmodel
    • Begeleiding op maat
  • Over deze site
  • Contact
  • Login

PPP van de afdelingsbegeleider

15 maart 2017

Je kan het PPP-model toepassen op je afdeling.

Tussen hamer en aambeeld?

De middelste driehoek is de PPP van de afdelingsbegeleider, tussen de PPP van de afdeling en de PPP van de vereniging. De afdelingsbegeleider heeft een brugfunctie: hij of zij is de vertegenwoordiger van de afdeling naar de vereniging en omgekeerd. Uit onderzoek blijkt dat de afdelingsbegeleider vooral vertegenwoordiger is van de vereniging naar de groep en te weinig vertegenwoordiger van de afdeling naar de vereniging.

Een vereniging kan afstemmen met wat er leeft aan de basis door voldoende te luisteren naar haar afdelingsbegeleiders.

‘Product’ van de afdelingsbegeleider

Afdelingsbegeleiders maken lokale afdelingen sterker.

Een belangrijke functie van een afdelingsbegeleider is om de missie van de vereniging kenbaar te maken. Dat is de enige topdownbenadering die werkt.

  • Resultaat: hoe kleiner de afstand tussen de doelen van de vereniging en die van de afdeling, hoe krachtiger een afdelingsbegeleider kan ondersteunen. Bij een grote afstand verschuift de kerntaak van een afdelingsbegeleider van ondersteunen naar bemiddelen. De vraag is dan hoeveel afstand een vereniging en/of afdeling kan verdragen. Of met andere woorden: wanneer is bemiddelen ook geen optie meer?
  • Techniek: afdelingsbegeleiders kiezen in hun ondersteunen vooral voor interventies. Bijvoorbeeld informeren, feedback geven, confrontatie aangaan, aanmoedigen, bevragen, telefoneren of mailen. Omdat werkvormen een degelijke voorbereiding vereisen, heeft de afdelingsbegeleider meer tijd om het juiste evenwicht tussen product en people voor een bepaalde afdeling in een bepaalde context te vinden. Op vergaderingen praat men overwegend over het product: hebben we onze doelen behaald en was dit op een efficiënte manier? Dit resulteert meestal in een gesprek waar enkelen vooral het woord nemen en de meesten zwijgen. De groep kent elkaars beleving niet. Werkvormen kunnen dan de people-kant meer aan bod laten komen.

‘People’ van de afdelingsbegeleider

Voorwaarde om een afdeling echt te ondersteunen is een goed contact.

  • Gedrag: een goed contact tussen afdelingsbegeleider en de groep zorgt voor wederzijds vertrouwen, waardoor het op spannende momenten in de groep mogelijk is om op maat te begeleiden. Helaas hebben veel afdelingsbegeleiders meer dan dertig groepen op te volgen, waardoor de kwaliteit van het contact in het gedrang komt. Terwijl juist tijdens die vergaderingen, activiteiten of feesten de afdelingsbegeleider het gedrag van een groep kan observeren en lezen.
  • Beweegredenen: via het observeren van gedrag kunnen we beweegredenen interpreteren. Maar nog beter is om dit te combineren met elkaar te bevragen. Hoe heeft iedereen de vorige activiteit beleefd? Welke beweegredenen schuilen daarachter? En hoe kunnen we dit in overeenstemming brengen met het gemeenschappelijk doel van de afdeling (product)? Zo kan een afdeling terug duurzaam verbinden, ook met nieuwe vrijwilligers.

‘Procedure’ van de afdelingsbegeleider

Maak jij gebruik van werkvormen om alle vrijwilligers aan boord te krijgen?

  • Structuur: de afdelingsbegeleider zoekt samen met de afdeling naar structuren die werken, structuren die zowel product als people versterken. Daarnaast biedt hij of zij ook werkvormen aan die oog hebben voor zowel product als voor people.
  • Rollen: op maat van de afdeling adviseert de afdelingsbegeleider een werkorganisatie via taken of via functies, de duur daarvan en de manier om doorstroming van vrijwilligers mogelijk te maken.
  • Regels: de afdelingsbegeleider maakt de afdeling bewust over de bruikbaarheid van hun huishoudelijk reglement en van het belang dat er ruimte blijft om met nieuwe ontwikkelingen aan de slag te gaan.

Op welke P begeleid je?

Een afdelingsbegeleider sluit zich niet op in één P. Je kiest voor permanente aandacht voor alle P’s. Slechts wanneer een P de nodige aandacht ontbreekt, doe je een interventie op die P.

Een afdelingsbegeleider kijkt naar een groep door de bril van het PPP-model: wat loopt er goed in de groep en wat loopt er minder goed? Een afdelingsbegeleider probeert zoveel mogelijk de groep zelf dingen te laten uitvoeren en komt alleen maar tussen op die P waar op dat moment een interventie nodig is. Op het moment dat het probleem is hersteld, laat hij de groep terug in haar autonomie.

Meer lezen: Wat is het PPP-model?

PPP-model

Wat is het PPP-model?

Het PPP-model is een interessante bril om te kijken naar wat er in een afdeling of groep gebeurt.

PPP van de vereniging

De som van alle kernprocessen is het verenigen. Dit is een werkwoord en impliceert beweging. Maar bewegen veronderstelt ook organisatie, zeker als je vereniging veel afdelingen of groepen telt.

PPP van de afdeling

De middenste driehoek is de PPP van de lokale afdeling. De PPP van de afdeling staat centraal omdat de lokale afdelingen de kern vormen van het verenigen.

Back to basics

Een filmpje dat een gelijkaardige boodschap brengt als het PPP-model is ‘Back to basics’ van de Nederlandse voetbalbond.

RSS Meer over vrijwilligers op socius.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.
Hulp bij registreren en inloggen

Een site van


Sainctelettesquare 19
1000 Brussel
www.socius.be
Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.
Creative Commons Licentie

© Copyright 2017 Socius - Steunpunt Sociaal-cultureel werk vzw · Admin